Förr när man tillverkade reklamprodukter, var det vanligt att man gjorde det i ett nafs för att bara få företagets namn att synas. Kvalitén brydde man sig inte så mycket om och som du själv kan gissa så bidrog det till dåliga produkter som ofta gick sönder relativt snabbt. Det var dessutom inte så många som ville använda reklamprodukter till vardags, utan de låg mest på kontoren eller hemma i något hörn och samlade damm.

Idag är det helt annorlunda. Vad ett företag än ger bort eller tillverkar, så bör produkterna hålla måttet rakt igenom. Det lönar sig inte att skapa en halvdan produkt som faller sönder efter två användningar. En reklamprodukt ska helt och fullt återspegla företaget som ger bort den och innebär det att kvalitén är sämre så kan det påverka företagets vinst och framgång i slutändan. Numera tycker även folk om att gå i snygga reklamplagg som har en elegant logga eller ett fint tryck. Produkter som går sönder, som krånglar eller som inte håller måttet, kan vara rena förlusten och kan även ge dig dåligt rykte. Undvik därför att välja plagg med usel kvalité bara för att de är billiga. Detta kommer att stå dig dyrare i slutändan än vad du förväntat dig. Satsa hellre på ett färre antal plagg och gör de bra, istället för att trycka upp ett större antal som sedan inte duger någonting till. Nuförtiden ligger hållbarhet i fokus och detta bör synas även i reklamartiklar.

Hållbara plagg ger även en längre varumärkesspridning, vilket betyder att du lugnt kan luta dig tillbaka för att låta plagget göra sitt jobb ute bland folk. Ju mer en tröja syns eller ju oftare en mössa bärs, desto fler uppmärksammar den och är det dessutom en produkt av hög kvalité har ditt företag lyckats precis som sig bör.