Att dina profilkläder andas ditt företags image är mycket viktigt för att plaggen direkt ska kunna associeras med just ditt varumärke. Ett profilplagg som har din logga i de färger som ditt företag vanligtvis förknippas med, gör det lättare för kunder och folk i övrigt att känna sambandet mellan ditt märke och produkten. Det du däremot kan göra är att välja en färg på plagget för att sedan göra din logga i ett anpassat färgval med nyanser som också syns inom företaget.

Om färgerna stämmer överens med ditt företag, så är det också självklart att varumärket kommer ut tydligare. Folk som redan kommit i kontakt med din logga tidigare eller har hört talas om dig blir inte förvirrade på det sätt som skulle kunna ske om dina profilplaggs tryck eller logga var färgade på ett sätt som inte överensstämde med din organisation i övrigt. Det är således bra om du håller dig till de nyanser som är lättast att minnas dig vid.

Att välja färg kan också vara säsongsbetonat. Under sommaren tenderar vi att vilja bära ljusare färger med klarare logga eller roliga detaljer, än vad vi förväntas göra på vintern. Tänk på att även om ditt företag är kreativt och färgglatt i övrigt, så kan det ändå vara bra att tona ned det hela en aning och istället fokusera på mindre partier som logga eller sömmar o.s.v. Det gäller att tilltala så många som möjligt med profilplagget och håller man sig för mycket “utanför linjerna” så riskerar en stor grupp människor att ta avstånd från plagget och inte bära det.

Satsa gärna på en någorlunda neutral färg på själva tröjan eller t-shirten och låt din logga stå ut lite mer. Många modekollektioner består ofta av ett fåtal exemplar med grälla färger för att sedan låta resten tilltala den större massan, för att vara på den säkra sidan. Att tänka i de banorna kan vara en idé.