En viktig aspekt att ta hänsyn till när man gör eller handlar profilkläder. är att de bör stämma överens med säsongen i fråga som råder för tillfället. Ett plagg som direkt för tankarna till sommarvärme och sköna dagar, är perfekt att dela ut till kunder och kollegor på vår och sommar, medans de varma plaggen med mörkare färger bör vänta tills hösten och vintern. Att ge ut säsongsbetonade kläder och/eller accessoarer är mycket fördelaktigt, då de lättare kan bäras och mottagaren får motivation till att ha på sig dem. Om du mot förmodan skulle ge ut fel plagg till fel säsong, riskerar kläderna bara att hamna längst in i garderoben och på det sättet glöms ditt företag bort.

Vilka plagg är att föredra?

Det finns en rad olika produkter och plagg som lämpar sig extra bra till olika säsonger medans en del faktiskt kan användas året runt. På sommaren är luftiga t-shirts och fräscha linnen något som människor gärna slänger på sig, och då passar det också utmärkt om det går hand i hand med lite klarare färger. Sommarplagg är i regel enklare att göra och kan bäras lättare, vilket betyder att det ofta också kostar mindre att göra dem.

När kylan börjar att krypa sig närmare och hösten börjar övergå i vinter, så kan man förslagsvis trycka upp varmare och gosigare plagg som huvtröjor, jackor och mössor. Vinterkläder har dock en fördel att de även kan användas under vår och sommar, om vädret skulle slå om en dag och kylan skulle märkas av lite extra. An huvtröja och en jacka kan lika gärna bäras i stan, i båten eller på landet när det blåser på sommaren, som de kan bäras en vanlig höstdag. Dock kan färgskalorna skilja sig lite åt mellan årstiderna.

Se till att handla och trycka upp profilplagg som dina kunder kan ha nytta av under den säsong som råder, så får du ytterligare spridning på ditt varumärke.