Att kunna anpassa sig och skapa bra produkter till olika målgrupper, kräver en del planering och analyser. Detsamma gäller profilkläder i viss utsträckning, även om det kan röra kläder som ska användas inom det egna företaget. Att trycka upp profilplagg som på något sätt inte lämpar sig för användaren, gör att du har slängt ut onödiga slantar och får ett lager som bara samlar damm. Det gäller således att tänka sig för innan man bestämmer sig för vilka plagg som ska gå till vem.

Det finns ett stort urval beträffande profilkläder och olika plagg så det är bara att välja och vraka. Dels måste du tänka på vilken säsong det är så att folk får plagget utifrån behovet för stunden, och dels måste du tänka på hur plagget ska bäras upp utan att skapa problem. En pikétröja kan vara utmärkt för många företag men lämpar sig kanske extra bra för folk i farten som inte gillar långa ärmar som slänger eller fastnar. En skjorta kan istället vara perfekt till kontorsarbete eller till mässan när man vill vara lite uppklädd. Tänk även på att plaggen gör sig bra om de behåller sin funktion utanför arbetsplatsen så att folk kan tänka sig att bära dem på gymmet, på stan, i parken eller till vardags överlag.

Hur du placerar ditt tryck är också avgörande huruvida plagget lämpar sig till vardags eller i arbetet. En liten broderad logga ser snyggt, elegant och minimalistiskt ut medans en t-shirt full med tryck eller budskap, kanske är bättre för ett kreativt företag/person. Bara för att profilkläder är enkla behöver det inte betyda att de inte fyller sin funktion att sprida ert varumärke. Tvärtom, brukar det enkla vinna i längden så var inte rädd för att hålla det propert om det är det du vill. Målet är att plaggen/plagget ska reflektera ditt företag så fundera över hur du vill bli sedd.